Skip to main content

Ei tea, kas rattahuvilised enam mäletavad, kuidas on sõita kõik koos Tartu rattarallit. Kaks viimast aastat on tulnud ju osaleda igaüks omaette – nii-öelda virtuaalselt. Tuleb tunnistada, et päris imelik sõna ühe rattasõidu kohta – virtuaalselt …

Tekst: Vahur Kalmre / MOJ

Sel aastal on Tartu rattaralli jälle omal kohal ja omal harjumuspärasel viisil. Päris siiski mitte. „Küll rattasõitjad veel mäletavad, et selline asi nagu Tartu rattaralli oli, aga et oleks jälle ehedalt meeles, seda püüame meelde tuletada,“ ütleb peakorraldaja Indrek Kelk.

Kolm uuendust, mis sel aastal rattarallitajaid ees ootavad, on lainestardid, uus rada ning juurde tulev lühike distants.

„Mis puudutab lainestarte, siis need on loodud eelkõige ohutust silmas pidades,“ räägib Kelk. „Nii vähendame ühisstardiga kaasnevat sagimist ja ohte. Kui stardist Riia mäkke minek veel hajutas rattasõitjaid, siis selle aasta stardikoht ja rada seda nii hästi ei võimalda. Sel aastal on nii 128-kilomeetrisel kui ka 60 kilomeetri distantsil viis lainestarti. Pikk distants kuulub rahvusvahelisse UCI Gran Fondo World Seriesi sarja ning seal on lainestardid ära jagatud vanusegruppide järgi, lisaks eliitgrupp ja tempogrupid. Pooliku distantsi lainestardid on arvestatud selle järgi, kes millise ajaga võiks lõpetada. Kõige lühemal distantsil on üks start.“

Teedeehitus – peamiselt Riia ringristmiku rekonstrueerimine – aga tingib selle, et rattaralli start ei ole seekord Turu tänaval Aura veekeskuse ees, vaid hoopis Eesti Rahva Muuseumi (ERM) B-parklas. Sealt läheb rada Kõrveküla, Vasula ja Lähte kaudu Saadjärve juurde, edasi Maarja-Magdaleenast, Särglast ja Alatskivilt läbi Peipsi kaldale ning sealt juba Kolkja, Varnja, Koosa ja Luunja kaudu Tartu poole tagasi (rajaskeeme saab vaadata siit: https://tartumaraton.ee/et/tartu-rattaralli-2022/rajad). Tartusse sõidetakse sisse läbi Ihaste ning finiš on endiselt Turu tänaval.

Pika (128 kilomeetrit) ja lühema (60 kilomeetrit) distantsi kõrvale tuleb sel aastal kolmandana 27-kilomeetrine sõit. „Oleme juba varem mõelnud, et tahaksime teha osalejatele kõige lühema distantsi, ja ERMi juurest startimine seda ka võimaldab,“ räägib Kelk. „See on mõnus rahulik sõit, kuhu saab tulla terve perega lihtsalt ilusat päeva nautima. Kuna linnapildis on järjest populaarsemaks muutunud elektrirattad, siis erandkorras on sellel distantsil lubatud ka elektriratastega osaleda (kuni 25 km/h, võimsus 250W).“

Nagu juba kirjutatud (loe ka siit: www.jalgrattur.ee), kuulub Tartu rattaralli sellest aastast Gran Fondo sarja.

UCI Gran Fondo World Series on rahvusvahelise rattaliidu (UCI) egiidi all toimuv harrastusratturite võistluste sari. Igal osavõistlusel oma vanuserühma esimese 20 protsendi seas lõpetanud ratturid saavad sarja medali, lisaks saavad nad õiguse hooaja lõpus startida UCI Gran Fondo maailmameistrivõistlustel, mis sel aastal tulevad Itaalias Trentos.

„Kõik, kes end Tartu rattaralli pikale distantsile kirja panevad, lähevad automaatselt Gran Fondo vanuseklassi arvestusse,“ selgitab peakorraldaja. „Gran Fondo arvestuses osaleda soovijad peavad startima oma vanusegrupile mõeldud stardilaines ja stardigrupis. See annab võimaluse selgitada välja, kes kuuluvad vanusegrupi 20 protsendi kiireimate sekka. Kui osaleja ei soovi rattarallil Gran Fondo arvestuses osaleda, on tal võimalus startida esimesest lainest ehk eliitgrupist (tingimusel, et ta sellesse kvalifitseerub) või tempogruppidest, mis stardivad viimases stardilaines.“

Nii on seekord rattarallil palju uut, aga paljuski on see ikka vana hea Tartu rattaralli suure stardi ja kõik koos rajal olemisega.

„Meile on väga huvitav teada saada, kas need muudatused, mida oleme teinud – osa nii-öelda peale sunnitud, osa meie endi mõtted –, toovad rattarallile juurde ka plusse,“ räägib Indrek Kelk. „Hirme on mitmesuguseid: kas näiteks lainestardid vähendavad stardis kriitilist massi ja kas nii muutub rattaralli algus ohutumaks. Oleme ise ka ootusärevad.“

See lugu ilmus ajakirja Ma Olen Jalgrattur mai numbris 2022 (32. number). Fotol:  siis, kui Tartu rattaralli oli veel nagu päris – aasta 2019,  Ardo Säks / Tartu Maraton 

Lisa kommentaar