Skip to main content

BikeFit on viimastel aastatel muutunud üha populaarsemaks teenuseks ratturite seas, kuna inimesed mõistavad, et õige sõiduasend rattasõidul on äärmiselt oluline nii sõidu efektiivsuse kui ka mugavuse seisukohalt.

Tekst: Sigvard Kukk ja Ma Olen Jalgrattur

Fotod: Diana Unt

Vale sõiduasend võib põhjustada vigastusi, valu ja ebamugavust, mis omakorda võivad piirata sõidu pikkust ja põhjustada ebamugavusi pärast sõitu. Lisaks võib vale sõiduasend muuta sõidu vähem efektiivseks, kuna rattur kulutab rohkem energiat, kui tal oleks vaja, et hoida tasakaalu ja pedaalida.

BikeFiti populaarsuse kasvu taga on ka see, et teenus on kättesaadavam ja taskukohasem. Samuti on lõpuks levinud ka arusaam, et BikeFit pole ainult professionaalsete ratturite jaoks, see on kasulik samuti harrastajatele, kõigile neile, kes sõidavad rattaga regulaarselt.

Lisaks on tehnoloogia BikeFiti meetodites viimastel aastatel arenenud, mis muudab protsessi täpsemaks ja efektiivsemaks. Tänu spetsiaalsetele tarkvaralahendustele ja seadmetele on võimalik saada üksikasjalikum teave ratturi keha kohta, seega pakkuda veelgi täpsemat sõiduasendit.

Käisime külas BikeFanaticsi rattapoes, kus ratturid saavad teha omale sobiva sõiduasendi testi BikeFiti tipplahenduse IdMatch BikeLabiga. IdMatch BikeLab võimaldab ratta sõiduasendit täpsemalt kohandada sõitja kehaehitusele ja liikumismustrile. See on väga täpne meetod, mida kasutavad nii harrastajad kui ka professionaalsed ratturid.

Kuidas IdMatch BikeLab toimib?

Kõik algab ratturi keha mõõtmisest. Sõitja kehamõõdud on erinevad ning sellepärast on oluline täpne mõõtmine, et süsteem saaks ratta sõiduasendit täpselt kohandada.

BikeFiti tegemise üheks etapiks on ka C-leatFit. CleatFiti abil leitakse ratturi sõidukingadele täpne klotsi asukoht. Selleks mõõdetakse jalad spetsiaalsete seadmete abil ning arvutatakse klotsi asukoht välja. Seejärel juba saab klotsid paigaldada spetsiaalses sõidukingade pingis.

Samuti pannakse süsteemi kirja kõik mured, mis ratturit sõidu ajal vaevavad. On see siis valulik selg, põlved, tuimad randmed või muu. Seejärel kasutatakse spetsiaalset tarkvara ja kaamerat, et määrata keha asend kogu testi vältel. On väga oluline, et testimise ajal oleks teada, mis rattale ning millisele sõidustiilile on vaja asend leida. Iga ratta (maantee-, graveli-, eraldistardi- või maastikuratas) jaoks on süsteemis eraldi algoritmid.

IdMatch BikeLab on palju täpsem kui tavaline staatiline BikeFit, kuna see võimaldab testi ajal jooksvalt sõitja kehaasendit hinnata ja kohandada, ilma et oleks vaja vahepeal teha paus ning testiseadel (rattal) sõiduasendit manuaalselt muuta. See tähendab, et rattur saab kohe aru, kas sõiduasendi muutmise järel läks asend paremaks või mitte.

Missugune on õige sõiduasendi mõju jalgrattasõidule?

Mis on enam levinud probleemid? Pedaalimistehnikat mõjutab tugevalt klotside asend sõidukinga all. Vale klotside asendiga on keerulisem pedaalidele rakendada ühtlast ringikujulist jõudu. Näiteks krossisõidus on vale klotsiasendiga raskem libedal tõusul tagaratast pidama saada ja sellisel vibreerival pinnasel säilitada ökonoomne pedaalimine.

Mägirattasõidu aladel peab ratta raam olema valitud nii, et rattale saaks panna lenksupikenduse vahemikus, mis vastaks ratta juhitavusele. Õige lenksukõrgus aitab paremini järskudest mägedest üles sõita, ilma et esiratas muutuks kergeks ning ratta sirgemat sõiduliini on raske hoida.

Samuti mõjutab lenksupikenduse pikkuse, amordinurga ja lenksu laiuse suhe juhitavust sõitmisel allamäge ning kurvilistel radadel ja sirgel libedal mudasel või liivasel lõigul.

Sadula kõrgus mõjutab samuti oluliselt pedaalimistehnikat ja sõitu kurvides. Liiga kõrge sadulaga on näiteks keeruline viia raskust kurvivälisele jalale, mis parandab rehvide pidamist kurvis.

Uuema põlvkonna mägirattad muutuvad liiga pika lenksupikendusega uimaseks ja raskesti juhitavaks. Maanteerattad jällegi muutuvad liiga lühikese lenksupikendusega ülejuhitavaks, mis raskendab ratta kallutamist kurvis.

Kõiki neid probleeme saab IdMatchi tööriistaga seadistada, ilma et peaks kümneid kordi lenksupikendust vahetama ja sadulat edasi-tagasi nihutama nii, et poltidel keermed maas.

Miks teha BikeFit enne uue ratta ostu?

Kiired võistlusrattad on läinud nii aerodünaamiliseks, et juhtmed ja voolikud on peidetud lenksu, lenksupikenduse ja raami sisse. Sellised ägedad disainilahendused loovad aga olukorra, kus peale esimesi sõite võidakse aru saada, et standardsed lenksu kõrgus ja kaugus ei sobi ratta omanikule.

Sellise disainiga integreeritud süsteeme ei ole lihtne üles-alla liigutada, ette-taha liigutada aga on peaaegu võimatu, kuna lenks on lenksupikendusega üks tervik. Kui BikeFit on aga tehtud enne ratta ostu, siis on teada mõõdud, mida vaja, ning hilisemad raha väljaminekud ‒ neli- kuni kuussada eurot, sest just nii palju maksavad inegreeritud lenksud – eksimise eest jäävad ära. Uut ratast seadistades on kohe teada, mis on lenksu kõrgus, ning selle saab kohe täpselt paika panna.

Eraldistardi- ja triatloniratastega on lugu veelgi keerulisem. Osal mudelitel on lenksu kõrguse käe toetuseks mõeldud patjade liigutamine väga piiratud. Sellises olukorras muutub BikeFit jälle väga oluliseks just enne ostu, et teada saada, kas soovitud mudeli sõiduasendit on üldse võimalik enda järgi reguleerida.

BikeFiti testi järgi on ka võimalik ratas raamile kokku panna, mida harrastusratturid viimastel aastatel järjest rohkem ka kasutavad.

Milles seisneb BikeFiti olulisus?

Olenemata sellest, kas sõidetakse rattaga tööle ja tagasi või aja peale võistlustel, ikka on soov kiiremini sõita. BikeFit aitab seadistada ratta keha mõõtude järgi, et jõu ülekandmine pedaalidele oleks kõige tõhusam. See aitab olla sõpradest kiirem võistlustel ning väiksema energiakuluga sõita tööle ja tagasi koju.

See lugu ilmus ajakirja Ma Olen Jalgrattur märtsi numbris 2023 (nr 36).

Lisa kommentaar